Kävin tällä viikolla ensimmäistä kertaa katsomassa tulevia
ratsastusryhmiäni, että tiedän minkä tasoisia ryhmiä alan opettamaan lokakuusta
lähtien. Tarkoituksena on siis että minun vastuullani on ohjata ja opettaa
ratsastusta seitsemälle eri ryhmälle. Näistä ryhmistä kolme ovat alkeisryhmiä
ja neljä ovat jatkoryhmiä.
![]() |
Alkeisryhmä juuri ennen tunnin alkua |
Alkeisryhmissä ratsastetaan enimmäkseen käynnissä peräkkäin ja
opetellaan ohjaamaan hevosta, tutustutaan erilaisiin ratsastusradan teihin, harjoitellaan pysähtymistä ja
siirtymistä raviin ja sitä että saadaan hevonen pysymään ravissa koko ratsastuskentän
pitkän sivun. Onneksi saan näille tunneille mukaan yhden tallitytön avustamaan
että ei tarvitse itse juosta jokaisen hevosen vieressä vuorotellen kädet heiluen
niin että ne ravaisivat enemmän kuin neljä askelta.
![]() | |
Kun ensimmäinen hevonen ei viitsi enää liikkua niin kaikki muutkin pysähtyvät |
Nämä alkeistunnit ovat osittain myös hieman ”kaoottisia” kun neljä
hevosta tunkee samalle liian pienelle voltille koska ratsastajat eivät vielä
osaa ratsastaa niistä terpeeksi isoja eivätkä pitää huolta siitä että välimatkaa edellä olevaan hevoseen on
tarpeeksi ja että samalla voltilla ei ole liian monta hevosta kerralla. Tai kun yksi hevonen päättää pysähtyä, koska sitä ei enää huvita
kävellä, niin kaikki mutkin hevoset sen takana pysähtyvät. Ja välillä huomaa
että joku ei ole kuunnellut opettajan ohjeita esim. suunnanvaihdosta ja sitten
siellä mennään kuka mihinkin suuntaan ennen kun taas saadaan rivit suoriksi ja
kaikilla hevosilla turpa samaan suuntaan. Oli kyllä naurussa pitelemistä kun näin että
lapsille oli tärkeämpää hymyillä ja poseerata kameralle, kun vanhemmat ottivat
valokuvia kentän laidalla, tai katsella lintuja taivaalla kuin kuunnella opettajan
ohjeita tai muistaa ohjata hevosta ja tehdä annettuja tehtäviä. Välillä näki myös
että he tuijottivat tyhjyyteen ja vajosivat täysin omiin ajatuksiinsa. Se
vaatii opettajaltakin aika paljon kärsivällisyyttä että jaksaa yhä uudestaan ja
uudestaan kertoa samoja asioita sekä kekseliäisyyttä että saa ratsastustunnin
pysymään mielenkiintoisena. Ja välillä toki pitää muistaa herätellä oppilaita
takaisin tähän maailmaan ja meneillä olevaan tehtävään.
![]() |
Sumpussa mennään liian pienellä voltilla |
Jatkoryhmät pärjäsi luonnollisesti paremmin ja ratsastivat huomattavasti
itsenäisemmin ja niillä tunneilla ratsastettiin jo kaikkia askellajeja, erityisesti
tölttiä. Töltti on nelitahtinen islanninhevoselle ainutlaatuinen askellaji. Jatkoryhmille
pitää jo keksiä vähän haasteellisempia tehtäviä ja heidän suorituksilta
voi ja pitää vaatia vähän enemmän.
Pakko myöntää että tuleva tehtävä hieman hermostutta. En ole itse ratsastanut kohta kolmeen kuukauteen ja alkaa tuntua siltä että pitäisi itsekin harjoitella niitä asioita joita oppilaat harjoittelevat. Eiköhän tästä selvitä, ainakin tallin omistaja on vakuuttunut siitä että pystyn tästä suoriutumaan :)
Pakko myöntää että tuleva tehtävä hieman hermostutta. En ole itse ratsastanut kohta kolmeen kuukauteen ja alkaa tuntua siltä että pitäisi itsekin harjoitella niitä asioita joita oppilaat harjoittelevat. Eiköhän tästä selvitä, ainakin tallin omistaja on vakuuttunut siitä että pystyn tästä suoriutumaan :)
:)
VastaaPoista